Saturday, April 24, 2010

Ubat-ubatan Yang Menghalang Penurunan Berat Badan

Jika anda mengambil SD2 dan masih mengalami masalah untuk menurunkan berat badan, jangan lupa melihat bahan2 yang terkandung didalam ubat-ubatan yang anda ambil.

Diantara ubat-ubat yang perlu anda perhatikan adalah:-

1. Antidepressants, terutamanya didalam kategori SSRI (selective serotonin reuptake inhibitors). SSRI mempunyai kesan sampingan yang akan mengakibatkan susah tidur, anxiety, gemuruh, pening kepala dan ketagih karbohidrat. Banyak ubatan yang telah lama dipakai untuk rawatan psycothropic (tricyclic antidepressants) juga menyebabkan kenaikan berat badan.

2. Estrogen dan juga kebanyakan HRTs (hormone replacement therapies) termasuk ubat perancang kehamilan akan mengakibat kenaikan berat badan dan menghalang penurunan berat badan. Kebanyakan hormone yang diambil akan mengkibatkan penguasaan estrogen didalam badan dan menghalang insulin yang mengganggu penurunan berat badan.

3. Ubat untuk penyakit darah tinggi.Terutamanya diuretics yang juga dikenali sebagai beta-blockers, yang menyebabkan penghalang kepada penurunan berat badan. Apabila berat badan anda turun, selalunya tekanan darah akan menjadi lebih baik dan doktor anda perlu mengurangkan ubat penyakit darah tinggi supaya tidak over-dose.

Berhubunglah dengan doktor anda untuk mencari alternatif kepada ubat-ubatan diatas termasuk juga steroids, NSAIDs dan statins yang mungking menghalang penurunan berat badan anda. ANDA TIDAK DIMINTA UNTUK BERHENTI ATAU MENGURANGKAN UBAT-UBATAN TERSEBUT HANYALAH SETELAH MENDAPAT NASIHAT DOKTOR ANDA.

No comments: